maandag 30 september 2013

Garagevondst anno 2013



Een unieke garagevondst gedaan, mede dankzij het 'ruime zicht' van een goede collega!

Het hoeft blijkbaar niet altijd het zuiden van Frankrijk te zijn, om nog goed bewaard gebleven
Citroens te vinden. Dit keer was het een garage in het département Aisne in de région Picardie.

Aangekomen bij de Citroengarage bleek de tijd stil te hebben gestaan. De krasse eigenaar was nog actief in de stoffige werkplaats. Blijkbaar niet meer veel bezig met Citroen: de dealer reclameborden had hij al van zijn garage gehaald en lagen in het hoge gras...

Het kleine mannetje in blauwe overal wees naar de hoek, waar de HY onder een flink pak stof stond. "Hoe lang staat ie er al?" vroeg ik. Hij veegde met zijn mouw een stuk schoon van de voorruit om de sticker van 'Taxes des automobiles' te kunnen lezen. "Kijk, sinds 1975" zei hij, lachend antwoordde ik "dat is mijn geboortejaar!".
Dus die HY staat hier sinds..... "oui oui, depuis 1975, ca fait 38 ans!"




De HY was van de lokale bakker die hem hier nieuw heeft gekocht in september 1973, maar heeft er slechts anderhalf jaar mee gereden. De oude man weet het nog precies, iets verderop heeft 'ie een betonpaal geramd. "Vandaar hier de schade", hij wijst naar de stijl waar de schuifdeur aansluit. Ja, die is flink geraakt...maar omdat hij maar 17.000 kilometer op de teller had, heb ik hem weg gezet, met de intentie hem op te knappen als ik met pensioen zou gaan. Maar goed, ik ben nu al 80, dus dat komt er niet meer van!
"En de schuifdeur?" vraag ik. Die ligt hier, in de bus, helemaal gaaf, ja, die is eruit geslingerd. En, wat blijkt? Nog helemaal gaaf!?


Ik kijk nog even in de grote lade van het dashboard, alle boekjes liggen daar nog in, gelukkig heeft er geen muis bij gezeten.. De onderhoudsbeurtjes staan er nog in, ondertekend door de man naast mij. Dit zijn wel unieke momenten!

Toen de bus, sinds 1975, weer naar buiten werd gedrukt, en het daglicht weer mocht zien: STOP jongens eerst een foto!





Al wegrijdend was het een dwarrelige stofpluim de eerste honderden meters door het dorp. Thuis aangekomen zat er nog steeds hardnekkig stof op.


Ik ga hem nog niet wassen voor op de foto, want deze houd ik lekker zelf!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten