vrijdag 12 april 2013

19 meter HY!

In de maand maart van 2013 nog een opmerkelijke schuurvondst gedaan: 3 lange HY bussen in een grote loods in een buitenwijk van Dijon. De krasse oude baas Michel Sagot (83 jaar) ging nu toch maar eens opruimen omdat zijn gezondheid wat minder werd, en kleiner gaat wonen.



Via mijn Franse netwerk op het spoor gekomen van deze 3 verlengde HY bussen. Aangekomen op het adres zag ik de oude baas voor het raam zitten. Met behulp van zijn afstandbediening ging het grote blauwe ijzeren hek voor mij open. Na een klop op de houten deur, en een "entrez" ging ik de trap op. En kwam zo bij het grote raam waar ik hem had zien zitten. Hij bleek in een rolstoel te zitten en zwaar diabeet. Hij vertelde dat hij een verhuisbedrijf had gehad en daarvoor de verlengde en verhoogde uitvoeringen dienst hadden gedaan.
Als je mijn rolstoel naar beneden tilt, en mij helpt, kunnen we naar de loods beneden. Even later waren we beneden, Michel weer in zijn "chaise roulante" met dekentje over de benen...

Eenmaal in de loods kwam een grote verzameling oude spullen tevoorschijn, waar precies op rolstoel-breedte een pad doorheen slingerde. En daar langs de zijkant stond 19 meter HY: onder het stof en geheel ingepakt met blikken, oude reclame borden, fietsen en dozen. De bussen waren niet toegankelijk. ‘En? Wil je ze kopen’? ‘Eh ja, maar ik kan niet zien wat ik koop!’. Maar goed, als handelaar moet je wel eens wat riskeren... Twee keer handje klap en "Vendu"!


Binnen een half uur na aankomst was de jas uit, de werkhandschoenen aan en aan het werk. Voor assistentie werd de buurman opgetrommeld. De HY's bleken ook nog helemaal volgepakt te zitten met oud ijzer, en weet ik wat allemaal. Ja er kan heel wat in een HY van 6 meter….

Monsieur Sagot ging er mooi voor zitten en herkende bijna alles wat eruit kwam. We vonden nog een rolstoel. Ook een pion werd gevonden: "werk in uitvoering", die hebben we er ook bij gezet. De oude kon de humor wel waarderen!

Een van de  HY’s naar buiten getrokken, en er lag een goed pak stof op. Wat wil je: sinds 1980 (!) in de hoek gezet. Goed, deze 1972 'er S.A.P.A op de kar. De week erna de andere 2 : 1962'er van 6.5 meter en een zeer bijzondere verlengde H uit 1950, ook 6 meter lang en verhoogd. Voor zover mij bekend voor dit bouwjaar (1950) het enige exemplaar in deze uitvoering!

De 1950'er heeft nog de reclame van het verhuisbedrijf van Monsieur Michel Sagot, die later als Camper werd gebruikt,  Het kenteken heeft 17 op het eind, de Charente-Maritime. Michel bleek een tweede huis op île de Ré te hebben gehad. Destijds was er nog wegenbelasting, alleen niet voor eiland bewoners, vandaar deze slimme keuze van de oude patriot!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten